Artikkelikuva_GoogleSearchConsole

Haluatko lisää kävijöitä kotisivuillesi? Ota käyttöön Google Search Console

Google Search Console on osoittautunut varsinaiseksi aarrearkuksi blogini kannalta. Näen sen avulla, millä hakusanoilla lukijat päätyvät artikkeleihini ja kuinka monenneksi sijoitun Googlen hakusivulla noilla termeillä.

Aloitin tämän blogin, kun ymmärsin, ettei suomalaisille ole tarpeeksi informaatiota siitä, miten nettisivut luodaan. Keskityin kirjoittamaan artikkeleita WordPressistä, joka on minulle tutuin alusta ja maailmanlaajuisesti suosituin sisällön hallintajärjestelmä. Tein myös kaksi artikkelia Wix:stä, koska halusin itse tutustua helppokäyttöiseen kotisivukoneeseen.

Kirjauduin Google Search Consoleen ensimmäistä kertaa kuukausiin ja minua odotti seuraava näkymä:

Google Search Console näkymä eniten käytetyistä hakusanoista
Google Search Consolen näkymä suosituimmista hakutermeistä

En todellakaan osannut odottaa, että suurin osa blogini orgaanisista kävijöistä tulee lukemaan tätä Wix:stä kertovaa artikkelia useiden WordPress- ja hosting-artikkelien sijaan.

Yllä olevassa kuvassa kyselyt tarkoittaa Googleen syötettyjä hakutermejä. 487 ihmistä on nähnyt sivuni Googlen hakutuloksissa haettuaan ”wix kokemuksia” ja 43 on klikannut sitä.

Nämä viisi wix-alkuista hakusanaa tuovat eniten käyttäjiä sivustolleni kuukausittain. Mutta miten minä hyödyn tästä tiedosta? Entä miten sinä voit valjastaa Google Search Consolen kotisivujesi käyttöön?

Annan Kotisivukoulun tulos Googlen hakutuloksissa
Tältä artikkelini näyttää Googlen hakutuloksissa.

Sisältöluettelo

  1. Mikä on Google Search Console?
  2. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Google Search Consolen tuloksissa?
  3. Miksi en nouse Googlen kärkisijoille haluamillani hakutermeillä?
  4. Ota Google Search Console käyttöön kotisivullasi
  5. Sivustokartalla vielä paremmat hakutulokset?
  6. Yhteenveto – Google Search Console

Mikä on Google Search Console?

Google Search Console on Googlen maksuton palvelu, jonka avulla voit seurata ja parantaa sivustosi näkyvyyttä Googlessa ja etsiä vikoja sivustoltasi. Et tarvitse Google Search Consolea ylläpitääksesi nettisivustoa, mutta se auttaa sinua ymmärtämään Googlen tapaa nähdä sivustoasi ja optimoimaan sivustosi näkyvyyttä.

Google Search Consolen avulla voit varmistaa, että Google pystyy löytämään sivustosi ja ymmärtää sen sisällön. Voit myös nähdä erilaista dataa sivustosi Google-näkyvyydestä.

Google Search Console ei ole kuitenkaan niin sanotusti ”heti valmis käyttöösi”. Kun olet saanut viritettyä Google Search Consolen sivullesi, alkaa tietojen kerääminen vasta silloin. Kannattaa odottaa noin kuukausi ennen kuin alat analysoimaan Search Consolen tuloksia, jotta sinulla on tarpeeksi informaatiota tarpeeksi pitkältä aikaväliltä.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota Google Search Consolen tuloksissa?

Kuten aiemmin totesin, minulle tuli täytenä yllätyksenä, että sivustolleni eniten liikennettä tuovat hakusanat eivät liity WordPressiin. Ensimmäinen WordPressiin liittyvä hakutermi ”wordpress kotisivut ohje” on tuonut sivustolleni yhden kävijän, vaikka tuloksen oli nähnyt 222 ihmistä.

Syy on yksinkertainen: keskimääräinen hakusijoitukseni ”wordpress kotisivut ohje” -hakutermillä on 18. Google näyttää 10 tulosta per sivu. Minun artikkelini siis päätyy Googlen hakutuloksissa toisen sivun loppupuolelle, mikä ei ole kovinkaan optimaalinen paikka. Kuinka usein sinä klikkaat itsesi Googlen hakutulosten toiselle sivulle saadaksesi oleellisia vastauksia?

Totuus on, että Googlen hakutulosten ensimmäinen sivu saa 89% klikkauksista SEOprofilerin artikkelin mukaan. Ne hakutulokset, jotka eivät mahtuneet ensimmäiselle sivulle taistelee tuosta 11%:sta, jotka klikkasivat seuraaville sivuille.

Miksi en nouse Googlen kärkisijoille haluamillani hakutermeillä?

Kun aloitin tämän blogin, kohderyhmäni oli ihmiset, jotka haluavat luoda nettisivut kohtuullisella hinnalla. Tavoitteenani oli opettaa heille, miten WordPressiä käytetään. Google Search Consolen tulokset ovat kuitenkin karmeaa katseltavaa.

google search consolen tulokset WordPress hakutermeillä
Kuvakaappaus Google Search Consolen näkymästä.

Reilusti yli tuhat ihmistä tarvitsivat tietoa WordPressistä, mutta yksikään ei klikannut sivustolleni. Miksi? Miksi artikkelini päätyvät Googlen toiselle sivustolle tai vielä kauemmas?

Vastaus on yksinkertainen. Hakukoneoptimointi. WordPress on monelle yritykselle ja yrittäjälle heidän liiketoimintansa perusta, joten heidän täytyy optimoida nettisivujensa sisältö niin, että kävijät löytävät heidät Googlesta. Valitsin siis ”markkinaraon”, jossa kilpailua riittää, vaikka luulinkin toisin.

Ehkä voisinkin päätyä suurella vaivalla Googlen ensimmäiselle sivulle WordPress-hakusanoilla, mutta minä kirjoitan tätä blogia vain omaksi ilokseni. Minulla ei myöskään ole useiden vuosien rautaista kokemusta eikä tarvetta kilpailla juuri näistä hakusanoista, joten jätän sen mieluusti ammattilaisille.

Tällä hetkellä sijoitun Googlen hakutuloksilla Wix-hakusanoilla sijoille 3-6. Tavoitteeni on, että sijoitun paremmin Google-haun tuloksissa seuraavan 3 kuukauden aikana samoilla hakusanoilla.

Mutta miksi? Mikä pointti tällä kaikella on? Miksi haluan tavoitella korkeampaa tulosta, vaikka olen jo Googlen ensimmäisellä sivulla?

Ahrefsin teettämän tutkimuksen mukaan Googlen ensimmäinen hakutulos saa lähes puolet klikkauksista.

Ahrefsin teettämän tutkimuksen mukaan lähes puolet klikkauksista menee Googlen ensimmäiselle hakutulokselle.

Googlen ensimmäinen hakutulos saa siis 49% klikkauksista, toinen hakutulos 22%, kolmas 12% ja niin edelleen. Eli mitä korkeammalla sivusi Googlen hakutuloksissa on, sitä enemmän kävijöitä saat Googlen kautta.

Tavoitteena Google-haun kärkitulos – mitä minä tein

Olen alusta alkaen kirjoittanut artikkeleita siten, että hakukoneet ymmärtäisivät helposti mistä on kyse. Jos et tunne hakukoneoptimointia vielä kovinkaan hyvin, suosittelen lukemaan Mikael Jukaraisen artikkelin aiheesta, sillä pääset alkuun aiheen kanssa.

Vaikka artikkelini olikin hakukoneoptimoituja alunperin, huomasin että ajan kuluessa koko sivustoni oli hidastunut merkittävästi. Google Analyticsin avatessani huomasin, että sivustoni Bounce Rate (välitön poistuminen prosentteina) oli päätä huimaavat 85%! Tälle voi olla montakin syytä, kuten tässä Bounce Ratesta kertovassa artikkelissa kävin läpi, mutta korkea Bounce Rate voi johtua siitä, että sivusto latautuu hitaasti, eivätkä vierailijat jaksa odottaa sen avautumista.

Poistin blogistani kaikki ylimääräiset pluginit. Kaikki ne, jotka toivat vain kosmeettista iloa ja joista ei ollut hyötyä juuri lainkaan. Poistin etusivulta suuria elementtejä, kuten upottamani YouTube-videon. Päädyin myös takaisin WordPressin omaan kommentointitoimintoon Disqus-lisäosan sijasta. Tämä yksin nopeutti sivustoani huomattavasti, mutta käyttämällä Google PageSpeed Insightia sain karsittua latausnopeudesta vielä lisää ja optimoitua yksittäistä artikkelisivua avautumaan nopeasti. Myös PageSpeed Insightin hyödyistä ja käytöstä on lisää Bounce Rate -artikkelissani.

Tämän jälkeen siirryin optimoimaan juuri sitä artikkelia, johon parhaat hakusanani ajavat liikennettä. Optimoin kaikki otsikot informatiivisiksi ja loin sisällysluettelon, jonka avulla he, jotka päätyvät artikkeliini pystyvät nopeammin löytämään haluamansa. Poistin myös vanhentunutta tekstiä ja päivitin uuden tekstin niin, että se vastaisi paremmin Google-tuloksia. Esimerkiksi ”wix hinnat” hakutermiin viitaten kirjoitin uuden otsikon, loin hinnastotaulukon ja tarkistin, että hinnat ovat vielä voimassa. Jätin vanhalle paikalleen kuvakaappauksen Wixin hinnastosta ja tarkemman kuvauksen pakettien sisällöstä.

Taistelen Googlen kärkisijasta vielä muutamien ammattilaisten kanssa. Jos tavoitteeni toteutuu, voin uusien kävijöiden lisäksi tienata mainostuloilla. Vaikka mainostulot kiinnostavat, tärkeämpää minulle on kuitenkin, että lukijani löytävät kaiken tarvitsemansa tiedon yhdestä paikasta.

Ota Google Search Console käyttöön kotisivullasi

Mene osoitteeseen https://search.google.com/search-console/about.

Klikkaa ”Aloita nyt”. Kirjaudu sen jälkeen Google-tilillesi.

Klikkaa lisää verkko-omaisuus ja kirjoita kenttään verkkotunnuksesi (esim. annankotisivukoulu.fi/)

Tämän jälkeen joudut vähän kikkailemaan, sillä sinun täytyy vahvistaa olevasi sivuston omistaja. Kopioi TXT-tietue, jonka Google määrittää sinulle automaattisesti ja siirry hosting-palveluusi. Sinun tulee lisätä TXT-tietue DNS-määritykseen.

Hostingista riippuen seuraavat ohjeet saattaa vaihdella. Jos käytät suomalaista hostingia, etsi domainit-valikko ja sen jälkeen DNS. Täältä löydät ohjeet useimmille ulkomaalaisille hosting-palveluille. Seuraavat ohjeet on Bluehost-palvelusta, mutta ne saattavat olla samat myös muilla palveluntuottajilla.

Mene kohtaan TXT (teksti) ja klikkaa ”Add record”. Lisää kenttään Host record ”@” ilman heittomerkkejä.

Liitä aiemmin kopioimasi TXT-tietue kohtaan TXT value ja klikkaa ”Save”.

Palaa tämän jälkeen takaisin Google Search Consoleen ja klikkaa ”Vahvista”. Käyttöönotossa voi kestää 24 tuntia. Jos et päässyt näillä ohjeilla puusta pidempään, suosittelen lukemaan Googlen ohjeet verkko-omaisuuden lisäämisestä.

Sivustokartalla vielä paremmat hakutulokset?

Sivustokartta eli sitemap on nimensä mukaisesti kartta sivustostasi. Tämä kartta ei kuitenkaan ole tarkoitettu ihmisille, vaan Googlen ja muiden hakukoneiden botteja varten. Kun sivustollasi on sivukartta, botit pystyvät paremmin tunnistamaan sisältösi eli mitkä sivut ovat tärkeimpiä sinulle ja tietoa niistä, kuten milloin se on viimeksi päivitetty ja onko siitä olemassa muita kieliversioita. Voit lukea Googlen määritelmän sivustokartasta ja ohjeet sen käyttöön Googlen ohjeista. Tiivistin alle kuitenkin kaiken oleellisen.

Tarvitset ehdottomasti sivustokartan, jos: sivustosi on suuri (yli 500 sivua), sivustosi on uusi, eikä siihen johda linkkejä, sivustosi sisältää paljon multimediaa.

Et välttämättä tarvitse sivustokarttaa, jos: sivustosi on pieni, käytät yksinkertaista hosting-palvelua (kuten Blogger tai Wix), sivustollasi ei ole runsaasti multimedia-tiedostoja.

Miten sivustokartta luodaan?

Voit luoda sivustokartan WordPress-lisäosalla (kuten Google Sitemaps Creator for WordPress) tai käyttää online-muuntajaa (kuten XML sitemap generator). Suosittelen tässä tapauksessa lisäosan käyttämistä, koska se myös lisää sivustokartan sivustollesi. Muussa tapauksessa joudut muuntamaan sivustosi koodia itse, eikä se välttämättä ole hyvä idea. Minulla oli valmiina käytössä Yoast SEO -lisäosa hakukoneoptimointia varten ja suureksi ilokseni sain sen avulla luotua myöskin sivustokartan.

Kun sivustokarttasi on luotu, syötä sen URL-osoite Google Search Consoleen. Tämän jälkeen Google alkaa indeksoimaan sivustoasi ja ymmärtämään sitä paremmin.

Yhteenveto – Google Search Console

Google Search Console on erittäin hyödyllinen työkalu, jos haluat ymmärtää, mitä sivustollasi käyneet hakevat. Voit oppia paljon uutta kohderyhmästäsi ja palvella heidän tarpeitaan paremmin, kun tiedät mitä he Googlesta etsivät.

Google Search Consolen avulla voit myös inspiroitua uusista aiheista. Esimerkiksi minulle selvisi, että sivustoani on näytetty yli 200 hakutermillä ”miten nettisivujen latausnopeus mitataan”, jota olen jo aiemmin sivunnut artikkeleissani. Jos selviää, ettei kyseisellä hakutermillä ole kamalasti kilpailua, voin yrittää helpottaa taas jonkun elämää kirjoittamalla aiheesta artikkelin.

Google Search Console on siis äärimmäisen informatiivinen työkalu kaikille, jotka tykkäävät hieman analysoida dataa. Kiinnostavaa seurata, minkälaisilla Google-sijoituksille tämän artikkelin kanssa päästään!

Jäikö jokin mietityttämään? Jätä alle kommentti, jos tästä kirjoituksesta oli SINULLE hyötyä!

Omaksi ilokseen kirjoitteleva digimarkkinointiamatööri maailmalta. Laita viestiä vaikka Linkkarissa, jos jäi jotakin hampaankoloon! Tämän blogin tarkoituksena oli alunperin auttaa suomalaisia WordPressin käytössä, mutta ajan mittaan huomasin, että sivustoni vierailijat käyvät lukemassa täällä aivan muita artikkeleita. Minkälaisia artikkeleita sinä lukisit mielelläsi?

1 ajatus aiheesta “Haluatko lisää kävijöitä kotisivuillesi? Ota käyttöön Google Search Console”

  1. Paluuviite: 5 syytä, miksi nettisivut eivät löydy Googlesta - Ohjeet niiden korjaamiseen

Kommentointi on suljettu.